RYLEN

Foreningen har anskaffet egen båd med den hensigt at istandsætte båden så den kan indgå i sejlende aktiviteter.

Båden hedder RYLEN og havde ved anskaffelsen navnebræt og hjemstavns angivelse FEJØ.

Rylen plakette fra hovedskot
Plakette Brdr Andersen Baadebyggeri Frederiksund bygge no 398 (?)

Dette er naturligvis ikke den samlede og komplette beskrivelse af et fartøj der angives at have byggeår 1902.

Den komplette historie arbejdes der med at fremskaffe eller opstøve, ligesom der også arbejdes med at skaffe en nøjagtig beskrivelse af båden.

Til en begyndelse tages der afsæt i hjemhavns brættet, idet der på bagsiden stod SUNDET. Det var blot vendt om og træet genbrugt.

Fra Sundet (som er Sejlklubben Sundet i København) forlyder det, at båden var kendt der og ejet af personer af forskellig alder (ung/gammel) og hjemhørende i Svanemøllen / Skudehavns området i flere år. Flyttede i slutningen af 1990’erne væk fra Sundet og derfra til Frederikssund/Frediksværk området. Båden var kendt som en køn velsejlende og velpasset Frederikssundjolle med reperationer og ombygninger hvoraf dog kahytsoverbygning var lidt dominerende i bådens linjer.

Fra Facebook ( se link ) er her gengivet lille uddrag: :

Da den i sin tid(1985-86) ankom fra Sejrø til medborgerhuset i Brede, hed det sig at det var et fiskefartøj af ukendt oprindelse, på dette tidspunkt ejet af en bager, der brugte den til lystfiskeri. Det var svigersønnen som leverede fartøjet og der blev efterfølgende dannet et bådelaug med 15-20 medlemmer, herunder Peter Jensen, som solgte båden til FfTH og ved alt om den båd. Drivkvaser kom oprindeligt fra Nordtyskland og bådebyggerne Mortensen og Nielsen, begge fra Fejø, udviklede en dansk klinkbygget version, som er meget forskellig fra Rylen. Morten Gøthche har skrevet en fremragende bog om drivkvasernes historie.Det skal dog ikke være nogen hemmelighed, at der også er bygget drivkvaser på bl.a. Mortensens værft i Fakse Ladeplads , bl.a. Gerda på vistnok 22 eller 23 fod, og som der iøvrigt står en flot kopibygning af på den tidligere produktionsskole Marienlyst i Skive.

Rylen er “kun” en kvase – og den har aldrig været brugt til fiskeri, men som indkøberfartøj af mel til en bager fra Amager. Og ja – drivkvaserne kom til de danske farvande fra Nordtyskland. Fejøkvasen blev en kendt dansk type sammen med kvaserne fra Mortensen. (Åle)Drivkvaser kaldes de på grund af fiske metoden, idet båden blev lagt bi og drev med garn udsat . Læs evt kort beskrivelse i Wikipedia . Kvaser var ikke nødvendigvis fiske fartøjer men mere et transport fartøj læsogså beskrivelse af dette i Wikipedia

RYLEN er ikke opmålt korrekt, kun løslig opmåling af dimensioner til orientering. Disse er nedenfor indtegnet på en lettere justeret bådtegnig af en lodsbåd fra Danske Bådtyper af Christian Nielsen. Rylen er ikke lodsbåd, men en fragtkvase uden dam.

Der vil komme en samling af henvisninger til bådytpen, herunder også til nogle af de mange som har kvadser og har skrevet om deres egne spredt over det meste af landet.

Print Friendly, PDF & Email